neděle 28. dubna 2019

Recenze | Věštba


 AUTOR: Chloe Benjamin
NAKLADATELSTVÍ: Argo
POČET STRAN: 352
ROK VYDÁNÍ: 2018

Anotace

Věštbu jsem si koupila přesně na silvestra 2018, když jsme byli v Jindřichově Hradci. Ta obálka se mi strašně líbí a anotace mě zaujala. Nevím proč, čekala jsem, že to bude temnej thriller. Tak se na to tedy podívejme:

Příběh nás přivádí do Ameriky do 70. let dvacátého století. Čtyři sourozenci maďarského/židovského původu jdou za věštkyní, která umí určit přesné datum smrti. Děti se tak dozví, kdy zemřou a to nadále ovlivní celý jejich život. Knížka je dělena na čtyři části, které vypráví o životních osudech všech sourozenců a dovádí nás až do současnosti:

Simon, nejmladší ze sourozenců, se společně se sestrou Klárou stěhuje do San Francisca. Tam se stane tanečníkem a najde práci ve strip baru. Simon objevuje svou pravou sexuální orientaci a randí s mnoha muži. Najde si partnera Roberta, se kterým se seznámí na hodinách baletu, nicméně přesto je velmi promiskuitní.

Klára, druhá nejmladší, touží stát se kouzelnicí. Od známého, židovského kouzelníka Hlaváčka z Československa, dostala krabičku s pomůckami ke kouzlům a postupně se víc a víc prosazuje v klubech a restauracích v San Franciscu, kde dělá show plnou iluzí. 

Daniel se stane vojenským lékařem. V práci je kvůli blíže neupřesněné události suspendován. Je to právě on, kdo v dětství zjistil, že ve městě je věštkyně a zavedl tam své sourozence.

Varja je nejstarší. Stala se z ní bioložka, která na opicích zkoumá stárnutí. Sama žije v ústraní a dělá vše proto, aby se dočkala co nejvyššího věku.

Kniha nám má ukázat, že není dobré, když známe datum svého úmrtí. Život na základě toho totiž upravíme tak, abychom si ho buď co nejvíc užili, nebo se snažíme vyřčené datum přečkat ve zdraví. A právě podobné snahy sourozence k smrti zavedou, možná, že kdyby se nesnažili a svůj život nijak neovlivňovali, datum úmrtí by bylo jiné. Kdo ví.

Bohužel je pro mě kniha zklamáním. Příběh se táhne, postavy jsou nesympatické. Osudy Simona a Kláry jsou vyprávěny podrobně, kdežto Daniel a Varja jsou celkem odfláknutí, asi už to autorku nebavilo. Mě taky ne. Varji kapitola má spíše filozofickou úlohu a nebavila mě vůbec. Obálka je na této knize to nejlepší.

HODNOCENÍ: 35 %




Žádné komentáře:

Okomentovat